Jumaat, 5 Ogos 2011

Khasiat buah kurma (part 3)

  • Unsur zat besi dan kalsium yang terdapat didalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu, bagi ibu-ibu yang mempunyai masaalah kekurangan susu, maka dengan memakannya dapat menggalakkan pertambahan kandungan susu.
  • Ianya juga berperanan dalam pertumbuhan kanak-kanak damit dan pembentukan darah serta sumsum tulang.
  • Antara kajian lain yang dijalankan membuktikan bahawa kurma antara makanan yang paling pantas diproses sebagai bekalan tenaga, kurma tersebut akan segera dibakar dan ia akan disalurkan ke bahagian anggota badan yang lain serta otak.
  • Berdasarkan ini juga Baginda Rasulullah s.a.w menganjurkan kita supaya berbuka puasa dengan buah kurma sebagaimana sabdanya daripada Anas bermaksud: "Rasulullah s.a.w berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang, sekiranya tiada terdapat kurma maka Baginda Rasulullah s.a.w akan berbuka dengan beberapa biji anggur, sekiranya tiada anggur maka baginda akan berbuka dengan meminum beberapa teguk air".(hadis riwayat Ahmad)
  • Sehubungan dengan hadis ini ada beberapa hadis lain yang menganjurkan agar kita berbuka puasa dengan kurma, sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, beliau berkata: "Rasulullah s.a.w berbuka dengan kurma dan barangsiapa yang tidak mendapatkannya maka hendaklah ia berbuka dengan air, kerana sesungguhnya air itu pembersih".
  • Antara hadis lain yang menyatakan kelebihan buah kurma: Maksudnya: "Daripada Adiy bin Hatim ia berkata: Saya mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Hindarilah api neraka walaupaun (dengan memberi sedekah) sebelah buah kurma". Hadis ini menerangkan tentang kemuliaan buah kurma iaitu walaupun kita memberi sedekah sebelah buah kurma kita akan terhindar dari api neraka.
  • Jadi bagi orang2 yang mementingkan kesihatan mereka agar dapat dijaga dengan baik, buah kurma adalah amat sesuai dijadikan sebagai salah satu makanan harian mereka.Khususnya diwaktu pagi sebelum memulakan tugas harian mereka.
  • khasiat kurma juga adalah sesuai dan baik bagi pertumbuhan kanak-kanak.
  • Mudah-mudahan dengan amalan memakan kurma yang berterusan, kita terhindar dari berbagai kemungkinan dan dapat meneruskan tugas harian serta beribadat kepada Allah.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan