Rabu, 3 Ogos 2011

Jangan Lebih Lajak dari Laju

Setiap insan ada kelemahan tersendiri, sedikit ataupun banyak, Dosa ada berbagai jenis kecil ataupun besar, setiap insan biasanya tidak dapat lari dari jatuh kedalam daerah2 dosa, samada yang kecil ataupun besar, jika tidak dosa itu pada tindakan atau perbuatan anggota badan, ia kadangkala jantung hati dan perasaan seperti riyak, takabur, buruk sangka dan pelbagai lagi.

Tiada anak Adam yang suci tanpa disentuh oleh dosa,. Bak kata Nabi S.A.W
"Setiap anak Adam ada membuat salah, sebaik-baik yang membuat salah ialah yang bertaubat",(riwayat at-tirmizi dan ibn majah).

Cumanya, atas rahmat Allah, Dia menutup kelemahan kebanyakan insan, Maka tampilah insan itu tampak bersih  dan suci pada sangkaan manusia, namun hanya Allah yang maha mengetahui mengenai hakikat diri seseorang.

Sebab itu, insan bukan sahaja selalu disuruh beristighfar dan bertaubat untuk kesalahan dirinya, tetapi juga jangan menghukum kedudukan syurga dan neraka orang lain secara putus. kita mungkin boleh menyatakan ini perbuatan dosa, ini pula perbuatan pahala, orang ni berakhlak baik, orang itu berakhlak buruk, orang ini menzahirkan maksiat, orang itu menzahirkan ibadah, sekadar itulah penilaian. Namun untuk menyatakan si fulan ini ahli neraka dan si fulan itu ahli syurga, Maka itu bukan urusan kita.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan