Rabu, 13 Julai 2011

Dugaan Dari Yang Maha Esa

Dugaan adalah lumrah kehidupan, Manusia selalu mendapat ujian dari yang Maha Esa, kita kadang2 tak dapat terima kenyataan yang sesuatu yg kita tak kehendaki berlaku dalam kehidupan kita, bila kita mendapat dugaan dalam hidup kita, Kita akan rasa jiwa kita kosong, sedih, pilu, tak bersemangat dan berputus asa. Kita manusia pasti ada perasaan itu, dan kadang kala ia mambuatkan kita x mampu bangun lagi, Tanpa ada org memberi semangat kpd kita, kita pasti tak dpt teruskan hidup, Disini ada satu ayat yg membuatkan saya bangun kembali, "Allah tidak akan menguji hambanya, jika hambanya tak mampu", Dengan ayat tu juga membuat saya terfikir, mungkin Allah murka sebab kita ada buat salah pada seseorang atau melakukan perkara2 yang Allah tak suka,.

Tapi.. bila difikirkan balik mungkin ada hikmah disebalik sesuatu kajadian itu yang kita tak tahu, Bak kata pepatah..'Tuah ayam nampak dikaki, tuah manusia tak siapa yang tahu' Allah jua yang Maha Mengetahui,..... Aku adalah manusia yang mudah berputus asa... dugaan demi dugaan yang aku tempuhi walaupun aku terpaksa, Aku hampir berputus asa,.... Mujurlah Allah menjodohkan aku dengan seorang insan yang amat memahami, sabar, panyayang, ambil berat, dan sanggup bersamaku walaupun didalam keadaan susah ataupun senang, dialah yang banyak memberi galakan dan semangat kpdku utk terus menempuhi ujian dari yang Maha Esa ini........... Dan selagi aku hidup aku bertekad utk memberikan kehidupan, didikan dan kasih sayang yang sempurna kepada isteri dan juga anak2 ku yang tersayang, InsyaAllah ... selagi nyawa dikandung badan aku akan terus memikul tanggungjawab dan dugaan yang Allah berikan ini... Selagi kita ingat kepada yang Maha Esa.. selagi itulah Dia akan mengingati kita.. kembalilah kepadaNya.. dan insyaAllah dia akan menunjukkan jalan yg benar dan lurus kepada kita......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan